Dzisiaj mamy: Piątek, 5 Wrzesień 2025

Kara dla Shein we Włoszech za greenwashing

2025.08.20

Włoski urząd ds. konkurencji i rynku (AGCM) nałożył na administratora strony internetowej Shein we Włoszech karę w wysokości 1 miliona euro. Zdaniem włoskiego urzędu chiński gigant fast fashion złożył nieprawdziwe oświadczenie dotyczące ochrony środowiska. Na lefashion.pl mamy dla Ciebie najświeższe informacje w tej sprawie.

Skąd taka kara?

Włoski urząd zarzuca Shein wprowadzanie klientów w błąd co do wpływu ich produktów odzieżowych na środowisko. Największe wątpliwości wzbudziły informacje co do możliwości recyklingu produktów dostępnych na gigantycznej platformie sprzedażowej. Wiele z tych informacji było niejasnych, wprowadzających w błąd i zbyt ogólnikowych lub zupełnie pomijanych. Zdaniem włoskiego urzędu klienci mogli dojść do wniosku, że tkaniny, z których są wykonane ubrania podlegają recyklingowi, chociaż nie w każdym przypadku było to zgodne z rzeczywistością.

Powód nieścisłości

Shein stara się stworzyć wizerunek firmy mającej ekologiczną strategię na przyszłość. Na stronie giganta pojawiają się deklaracje co do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 25% do 2030 roku oraz ich całkowita eliminacja do 2050. Jednak rzeczywistość ma się nijak do tych deklaracji. Podobnie jest w przypadku „zielonych włókien”, które miały być gwarancją jakości i zapewnianiem możliwości recyklingu. Po przeprowadzeniu kontroli okazało się, że zadeklarowana przez Shein linia ekologicznych ubrań jest znikomą częścią ich oferty.

Zmiany na przyszłość

Reakcją Shein na tak wysoką karę było złożenie zapewnienia o podjęciu działań naprawczych i zobowiązanie do wewnętrznych kontroli. Dane na stronie mają być bardziej transparentne i jasne dla klientów, a przede wszystkim zgodne z rzeczywistością. Firma planuje również zastąpić ciężarówki diesla pojazdami elektrycznymi, aby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o blisko 10 tysięcy ton rocznie. Ma również opracować bardziej optymalne łańcuchy dostaw. Ta kara nie jest jedyną nałożoną na chińskiego giganta w Europie, jednak w przypadku firmy wycenianej na dziesiątki miliardów dolarów nie jest raczej zbyt dotkliwa. Znacznie mocniej uderza w wizerunek i wiarygodność Shein.